6
DCIM100MEDIADJI_0046.JPG
DCIM100MEDIADJI_0061.JPG
DCIM100MEDIADJI_0038.JPG
DCIM100MEDIADJI_0053.JPG
DCIM100MEDIADJI_0015.JPG
previous arrow
next arrow

Otwarcie tunelu w Świnoujściu

Od piątku 30 czerwca kierowcy mogą korzystać z tunelu w Świnoujściu łączącym wyspy Uznam i Wolin. Przejazd samym tunelem zajmuje zaledwie 2 minuty, a licząc czas razem z wjazdami 3-4 minuty, zdecydowanie krócej niż przeprawa promem przez Świnę.

Długość tunelu drążonego wynosi blisko 1,5 km, odcinki wjazdowe mają 300 metrów, łącznie daje to długość 1800 m. Tunel powstał przy użyciu maszyny drążącej TBM (Tunnel Boring Machine) długiej na 105 m i ważącej ponad 3120 ton. Do budowy tunelu użyto 6820 tubingów, czyli pojedynczych elementów prefabrykowanych tworzących obudowę, taki pierścień waży do 100 ton. Każdy pierścień składa się z 8 tubingów, razem tych pierścieni jest 785. Całkowita ilość urobku z tunelu wyniosła 400 000 m3, użyto 11 000 ton stali i 100 000 m3 betonu. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny.  

KA-RO miało przyjemność uczestniczyć tym ekscytującym przedsięwzięciu w ramach kompleksowej obsługi geodezyjnej wraz z opracowaniem dokumentacji powykonawczej.

Źródło ilustracji: GDDKiA

en_GBEnglish (UK)